Anodowanie w Automotive

Aluminium to metal, który znajduje się w każdym współczesnym samochodzie.
Znajdziemy go w małych podzespołach zaczynając od prostej podkładki, osłony, obudowy oraz dużych i ciężkich korpusach silników, felg, klap bagażników i całych karoserii.

W słynnych modelach elektrycznych samochodów Tesla S i X zastosowano konstrukcję w całości z aluminium dzięki temu wyraźnie zmniejszono masę pojazdu.
Dobrze dopasowane i solidnie wykonane części aluminiowe układu zawieszenia są kluczowe dla bezpieczeństwa, osiągów i komfortu jazdy.

Popularne części Automotive wykonane z aluminium:

  • Części karoserii (nadwozie o 44 procent lżejsze niż ze stali)
  • Wymienniki ciepła
  • Bloki silnika
  • Koła, felgi (do 40 procent lżejsze od stali)
  • Części zawieszenia, amortyzatory
  • Elementy wnętrza, gałki, listwy, uchwyty
  • Obudowy filtrów, reflektorów
  • Detale zewnętrzne, takie jak relingi dachowe, klamki

Odpowiednio dobrane stopy aluminium pozwalają wytworzyć komponenty dla sektora automotive o niezwykłych parametrach.
Ten metal i jego stopy są lekkie, łatwe w obróbce i wytrzymałe.
Z aluminium można uformować niemal dowolny kształt. Czasami jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia projektanta i zastosowana obróbka.

Kierowcy oczekują od producenta trwałego, ekonomicznego i ekologicznego pojazdu. Użycie części ze stopów aluminiowych zmniejsza masę pojazdu, przez co ogranicza się zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Dodatkowo pojazd zyskuje na kluczowych parametrach, dzięki temu takie konstrukcje są bardziej wydajne i mają lepsze osiągi przy mniejszym spalaniu – a to się teraz bardzo ceni.

Aluminium jest miękkie i wchodzi w reakcję z tlenem, dlatego powierzchnia musi być dodatkowo chroniona zabezpieczającym procesem anodowania. Jest to szczególnie ważne w sektorze części samochodowych.

Anodowanie to proces elektrochemiczny, który wpływa na powierzchnię obrabianego metalu nadając mu zwartą i jednolitą warstwę ochronną. Proces ten poprawia jego wytrzymałość mechaniczną, dielektryczną, zwiększa odporność korozyjną, oraz pozwala na otrzymanie oczekiwanych walorów estetycznych. W ten sposób uzyskuje się trwały kolor na powierzchni ponieważ aluminium nie można tak po prostu dobrze pomalować.
Warto wiedzieć, że przy zastosowaniu nowoczesnych urządzeń anodowanie jest bezpieczne dla środowiska i skutecznie zastępuje proces chromowania.

Idealnie do anodowania nadaje się aluminium, jednak anodować można niemagnetyczne metale lekkie takie jak tytan lub magnez. Jest to zazwyczaj jedna z ostatnich operacji przy wytworzeniu elementu, czyli finalizująca obróbka powierzchni.

Oksydowanie to pokrywanie powierzchni przedmiotów metalowych warstwą tlenku wytworzoną w roztworach wodorotlenku sodu i azotanu srebra, lub elektrolitycznie poprzez przepływ prądu, i wtedy nazywamy taki zabieg anodowym utlenianiem.

Czasami używa się określenia eloksacja jako skrót od elektrolitycznej oksydacji.

Anodowanie dzielimy na miękkie i twarde. W miękkim wytworzona powłoka jest w zakresie 5-25um i stosuje się ją głównie w celach dekoracyjnych, a w twardym 25-130um i ma chronić antykorozyjnie.

Po procesie anodowania, można wykonać dodatkową obróbkę barwienia aluminium /dla powłok 5-130um/. Dostępna jest szeroka paleta kolorów możliwa do uzyskania.

W pewnych wymagających zastosowaniach, najczęściej w silnikach samochodowych gdzie występują ekstremalne siły i temperatury trzeba anodować selektywnie, tylko wybrane obszary powierzchni. Do tego stosuje się zaawansowane technicznie rozwiązania wykluczające obszary niepodlegające tej obróbce. Anodowanie techniczne musi zabezpieczyć powierzchnię zachowując jednocześnie wymiary precyzyjnie wykonanych powierzchni.

Anodowanie komponentów dla przemysłu samochodowego jest bardzo wymagającym procesem. Części te będą pracować w szerokim zakresie temperatur, w różnych środowiskach, narażone będą na działanie soli, kwasów, wody czy elektrolitów. Aluminiowy komponent samochodowy powinien dobrze funkcjonować do końca czasu eksploatacji pojazdu, czyli statystycznie od 12-19 lat na terenie Europy. Na dodatek jeśli jest umieszczony w widocznym miejscu powinien przez cały czas dobrze wyglądać.

Linia w firmie wykonującej anodowanie musi posiadać odpowiednie zdolności techniczne, wymiary wanien do kąpieli elektrochemicznych, miejsce do wykonania procesu dla dużych elementów.

Od firmy wykonującej ten proces oczekuje się działania zgodnego z normą jakości ISO9001, a cała operacja musi być powtarzalna, kontrolowana na każdym etapie, zgodna z wyznaczonym procesem.

Dział zapewnienia kontroli jakości produktu automotive kontroluje i dokumentuje parametry. Wytworzona warstwa ochronna zostanie skontrolowana: jej grubość, twardość, trwałość, szczelność, uzyskany kolor, chropowatość i odporność elektryczną.

Działamy zgodnie z systemem zarządzania wyznaczoną przez normę PN-EN ISO 9001:2015.
Oferujemy wysokiej jakości anodowanie wyrobów o maksymalnych wymiarach: 2200 x 1100 x 350 mm, oraz uzyskują grubość warstwy technicznej: 5 – 25 µm, czyli oferują anodowanie miękkie.

Można u nas zamówić barwienie anodowanych przedmiotów z oferowanej palety barwników. Do anodowania należy dostarczyć przedmioty wstępnie oczyszczone i przygotowane, reszta zabiegów jest już wykonana na miejscu.
Jako nieliczni w Polsce posiadamy nowoczesną wygładzarkę odśrodkową co zmniejsza koszty obróbki i skraca jej czas wykonania. Kontrolowana jest grubość wytworzonej warstwy i jej szczelność.
Cały proces anodowania od przywiezienia komponentów do ich ostatecznego zabarwienia trwa około dwóch godzin, a wspaniały efekt pozostaje na wiele lat.